tirsdag den 16. oktober 2012

Hindbærlagkage - verdens nemmeste

Min lille datter er lige fyldt 4 år, og i den forbindelse havde jeg planlagt en lagkage til familiefest, og så endnu én til uddeling i børnehaven. Vi har ellers et ret massivt sukkerforbud dér, og jeg har dem lidt mistænkt for at have hævet forbuddet sådan lidt selektivt efter at jeg vandt deres kagekonkurrence til sommerfesten... Hvorom alt er, har jeg altså væsentligt nemmere ved at lægge en enkel lagkage sammen aftenen før, og så bare pynte om morgenen - i stedet for at skulle bikse med f.eks. pølsehorn. Jeg ved godt at små børn er glade for pølsehorn, og det må de også gerne være. Jeg er bare ikke selv så vild med at eksperimentere med dem...
Til familiefesten serverede vi brombærlagkagen med fine, tynde hjemmebagte lagkagebunde, som vækker lykke hos både børn og voksne.
Men til børnehaven skulle det være nemt. Den suverænt nemmeste lagkage er efter min mening denne:

Ingredienser:
250 g hindbærmos, se nedenfor
250 g fromagepulver
1 l fløde
3 - 4 Irmas lagkagebunde
Marcipan eller sugarpaste/fondant til overtræk (halv af hver for det mest stabile resultat)
3-4 spsk Summerbird mandelcreme til at fæstne overtræk (kan erstattes med hyldeblomstsaft el. Dulche de Leche)

Hindbærmos:
250 g hindbær
1-2 spsk sukker
saft af 1-2 lime
½ dl hyldeblomstsaft(ufortyndet)

Fremgangsmåde:
Mos hindbær med hyldeblomstsaft og lime. Det er bedst bare med en gaffel, så der bevares lidt bid i bærrene. Smag til for sukker og syre - det skal smage så englene synger, men skal også være meget kraftigt. Mosen er nu råsyltet, og kan med fordel laves 3-4 dage før kagen skal lægges sammen.

Sæt en bagering på lagekagefadet (eller lagkageboks, f.eks. Tupperware med låg), med et stykke lagkagepapir under, og fór med plastfolie (kaldes også konditorbånd). Pas på at folien ikke hænger i hægter eller lign. på formen.
Læg den nederste lagkagebund klar i bageringen, og stram ringen helt ind til bunden.

Pisk fløden til blødt skum - husk den skal bruges som creme.

Rør med fast og hastig hånd fromagepulveret ud i den kolde hindbærmos - rør til, og gør det hurtigt, så undgås klumper.
Fra nu af skal alt gå hurtigt, idet fromagen begynder at stivne straks:

  • Vend flødeskummet i hindbærrene, og fyld i en sprøjtepose ("sprøjtebandit" for Blomsterberg fans).
  • Klip spidsen af sprøjteposen - hullet skal være max. 2½ cm Ø. For høj fromage vil få kagen til at gå i knæ.
  • Sprøjt ét lag creme i koncentriske cirkler fra midten (én lang slange), og læg en lagkagebund på. Pres med flad hånd til fromagen kitter helt ud til bageringen.
  • Fortsæt til alle bunde er brugt. Der er mere end rigeligt med creme.
  • Sæt nu kagen på køl i et døgn. Dette sikrer en skærefast kage, der kan modstå temperatursvingninger og at vente på gæster!

Næste dag løftes bageringen forsigtigt af. Børn, katte, mænd og andet godtfolk skal være ude af køkkenet her! Plastfolien tages forsigtigt af. Der smøres et tyndt lag mandelcreme på den øverste bund.

Læg nu udrullet marcipan/sugarpaste på. Det kan sagtens lade sig gøre blot med den fugt der kommer fra fromagen samt mandelcremen på toppen. Smørcreme er og bliver i mine øjne smørcreme, også når det er IMBC. Jeg foretrækker klart den mere kalorielette variant helt uden. Mandelcreme smager fantastisk sammen med marcipan. Selv marcipanhadere har spist denne kombination og syntes om det..

Til overtrækket kan man bruge en specielt fintmalet marcipan, som ikke behøver at blive  æltet med flormelis - jeg er ikke så glad for det ekstra sukker. Marcipanen er ikke helt så nem at arbejde med som sugarpaste, og "smelter" hurtigere. Kagen skal derfor serveres max 3-4 timer efter at marcipanen er lagt på.
Til børnehaveversionen blandede jeg derfor halv marcipan og halv sugarpaste.

Fromagen smager rigtig godt, når man selv har sørget for smagen! Som her kommer fra solmodne hindbær, og min egen hyldeblomstsaft.